Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.12.2017 21:11 - ГРЕХЪТ НА ЗОГРАФА
Автор: panbal Категория: Изкуство   
Прочетен: 566 Коментари: 0 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 ГРЕХЪТ  НА  ЗОГРАФА

               (разказ)

 

            Девет години след Новото хилядолетие строежът на селската църква най-после беше завършен. Дойде време за творческата работа на зографа, дойде и самият иконописец от най-новото котило на Художествената академия. Едно удължено, слабовато, рошаво и брадато човекоподобие, наречено сякаш предизвикателно Маестро Солей. Макар че нищо слънчево нямаше в общата му визия с изключение на златната верижка с божия кръст на врата и широкия кожен колан, надупчен със стотина бронзови  капси.

            Дойде в селото с раздрънкан БУС-такси, претоварен с картини, стенописни копия, албуми, бои и четки; с покъщнина и кухненска посуда; с фитнес уреди и най-различна електро и визуална техника. Пристигна с препоръка и разрешение от регионалния Митрополит да изографиса новата черква, имаше  и легитимен договор от общинския център, допълнен с предварителна препоръка на  местното църковно настоятелство. В него пишеше, че освен каноническите образи, да има и две  сюжетни картини от географията и  историческото минало на селището. От кметството му предоставиха двуетажна, необитаема, но подредена къща, получи цяло тесте ваучери за пазаруване от селските магазини. Още в първите дни прикачиха към  скелето двама безработни младежи от социалната програма и той започна  творческата си работа.

            Тъй като  след конкурса дълго време се готви за  първата си отговорна поръчка, Маестро  Солей сравнително бързо се справи с Иконостаса и Олтара. През цялото лято работеше неуморно, почти денонощно, погълнат само от творческото си вдъхновение. Понеже беше отговорен към себе си и взискателен към помощниците, прогонваше ги от черквата  за най-малките грешки и пропуски, докато успяха да се изредят почти всички безработни от социалната програма.

            По време на едногодишната си работа в църквата младият човек плътно се затвори и капсолова, сякаш нямаше близки и приятели, свой личен живот. Заприлича на отшелник в селското общество и във виртуалния свят на  светците, които рисуваше. Спеше в църквата, рядко се мяркаше в голямата къща и в центъра на селото, колкото да зареди хладилника си. Дали изобщо имаше близки и приятели – никой нищо не научи, дори и най-известните селски клюкарки, макар че бяха членки на църковното настоятелство. Младият зограф първо с тях се скара и ги прогони от църквата, защото бяха досадно любопитни първи да видят  нещо завършено. Никого не пущаше до себе си като се позоваваше на една точка в договора, която беше записана по неговото настояване. Само председателят на църковното настоятелство и  общинския кмет няколко пъти се бяха появили в работната му територия, за да го попитат как върви работата, има ли нужда от нещо. И дядо Владика дойде два пъти да го похвали за завършените стенописи, да вметне по някоя забележка по смисъла на вековния църковен канон.

            И така след година и половина, маестро Солей стигна до последните две стени в непосредствена близост до входа, където трябваше да има сюжетни картини от  историята и географията на селото – „нещо типично, емблематично и красиво”, както беше уточнено с поръчителите. За тези картини настояваха и от общината, тъй като те можеха да имат и доста  туристическо, комерсиално значение. Наложи се младият зограф да остави зад гърба си заключената врата на църквата, да тръгне по улици, магазини и крайселски пътища, да разговаря с хората от Третата възраст с бележник в ръка; да пита и разпитва за исторически и географски забележителности. Изненада цялото село след като два дни се застоя в общинската библиотека, където изчете цялата налична краеведческа литература за селото и региона.

            И се зарадва  като  малчуган на ново костюмче, когато попадна на преданието за Гюзел чешмеджи,  Красивата чешма, недалеч от селището. В преданието се разказваше за някакъв бейски син, който твърде рано бил белязан от  злата съдба да ослепее с едното си око, а после да загуби и единия си крак, поразен от подагра. Нещастният, но капризен бейски син се превърнал в истинска мъка за носачите на носилката му, тъй като трябвало да го  разкарват, накъдето  си пожелае. В една от тези обиколки, столът му-носилката  се застоял необичайно дълго до  старата чешма, където в определени часове на утрото и залеза, идвали селските моми и невести да пълнят менците си с прясна вода.Загледал се той в  красотата на  жените, та заповядал и в следващите дни да го  носят до чешмата, докато накрая пожелал да му иззидат малка стаичка с ниски прозорчета, за да можел лежешком да гледа към чешмата. Беят  незабавно изпълни и това капризно, странно желание с тревожното предчувствие, че той може да пожелае за жена някоя българка и да му донесе още по-големи тревоги.

            Но истината била съвсем различна. Само старата му майка  разбрала, защо синът й  пожелал тази самотна къщичка до чешмата за дълга почивка и усамотяване. Защото майчиното сърце  усетило и в последствие разбрало,  че  от гледането на женската красота младият човек се успокоявал, ставал по-общителен, по-отворен и по-поносим в участта си… Преданието завършваше с най-неочакваното внушение: непостижимата за него хубост на жените до чешмата, му дала  нов поглед, нови размисли за  хората и живота, заличавала лека-полека цялата му злоба, ненавист и сприхавост. И му връщала вродената човешка доброта. Защото когато след време станал наследник на бащиното имане, сторил на селото и първите си добрини -  християнски параклис построил, ниви подарил на най-работливите селяни, двама младежи-християни на учение в Стамбул изпратил. А старата чешма като паметник със скъп мрамор  оградил – с три чучура и пет каменни корита за водопой на селския добитък….

 

            Маестро Солей бил обсебен от  духа и смисъла на това  необичайно послание. Няколко дни обикалял около чешмата, закусвал и обядвал под туристическия навес и както някогашния бейски син, открито или скришом  наблюдавал  селските моми и булки, които  още поддържали  традицията –  вкупом да идват за прясна вода.

            И там,  до Красивата чешма,  живописецът  за пръв път се срещнал  с  неземната красота на една селска жена в зряла възраст, която сякаш напук или като потвърждение на историческата правда, се наричала… Гергана! Достатъчни му били само още няколко  „случайни” срещи в следващите дни, за да запомни и запечата лицето й в своя биологичен монитор, за да я нарисува като жива, с цялата си женска прелест, в една от картините на стената на църквата. Нищо повече. Нямало напиване на менци, грабване на росна китка, любовни писма, нито баналното влюбване „от пръв поглед”.

            Но имало тежки и тъжни разправии и неприятности за младия зограф!

            Когато бил напълно  готов с изографисването на църквата, той покани дядо Владика, кмета, църковното настоятелство и  други  по-лични люде за най-първия оглед на стенописите. А неочакваните проблеми  започнали още в първите минути на посещението! От двете стари, селски клюкарки, членове на  църковното настоятелство, преди да видят стенописите на  Иконостаса, Олтара и Купола. Същите жени, които му били отдавна обидени, че не били допуснати в черквата по време на творческата му работа.

            Жените една след друга възкликнали високо:

            - Боже мили!...Какво е направил тоя шарлатанин! Вижте, бе! Изтипосал е като светица нашата…Гергана!? Курветината Гергана, дето всички селски и общински песове я знаят!...Че и по-далеч… Три пъти женена и развеждана, пет пъти в арести…

            - Ами, да! – прекъснала я другата. –  Това е богохулство… позор!...Такава разложена жена… Подигравка с другите наши забележителности…

            - С кои по-точно, бабо Тодоро? – обадил се  плахо млад господин. – Училището ли с падналия покрив? Запустялата фурна или  разграбения  до основи Колбасарски цех? Тях ли трябваше да нарисува?

            - Не знам – продължила възмутената жена, – но баш тая ли… господин кмете?... Боже, какъв грях! Нали, отче?…

            Но  кметът, дядо Владика и останалите мъдро замълчали, вглъбени в стенописите…

            Ще подмина следващите критични забележки на двете жени за картината с красивата жена до историческата чешма, както и възклицанията за видимо добрата работа на младия иконописец. Подминавам и мъдрото му мълчание, с което той „отговарял” на двете жени, за да стигна до  последните му кратки слова, с които той защитил  своята Гергана:

            - Видимата красота, господа,  която преобразява човека към добро, няма лоша биография. Защото има само едно лице… Това видях, това нарисувах!

            А двете жени, все така  възбудени и  недоволни, настойчиво призовавали божия служител да си каже думата за „ужасната” картина на стената. Чак тогава  дядо Владика се размърдал, погледнал  пак към  селската красавица в стенописа, озаглавен „До Красивата чешма” и предпазливо казал:

            - Не зная, какво ще каже  синодалната комисия, но аз съм съгласен с младия зограф. Защото всяка красотата е дадена от Бога за очите на човека, добротата– за сърцето, вярата – за духа.  Щом и красотата на жената е Божие творение, за радост и утеха на очите ни, за творчество и прераждане на самата красота -  значи всичко е наред и с тая картина. Пък и никъде не пише, че това е вашата Гергана, нали?

 

 

 




Гласувай:
2


Вълнообразно


Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: panbal
Категория: Изкуство
Прочетен: 106934
Постинги: 55
Коментари: 14
Гласове: 46
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930